IKLAN

Jumaat, 7 Jun 2013

Isra' Mikraj Dari Sudut Teori Saintifik Albert Eistein


 السلام عليكم
 peace be upon you


Setiap 27 rejab, ulang kisah yang sama. Ada yang hafal dan faham maksud. Bagaimana pula dengan amal? diambil ikhtibar atau sekadar retorik mulut? wallahu'alam..

Apa yang pakcik nak kongsi kat sini berkenaan dengan teori  relativiti 'E=mc²oleh Albert Eistein.



Dilihat secara umum, teori E=mc²  bersumberkan peristiwa Isra' dan Mikraj yang mana Albert Eistein mengambil masa kira-kira 12 tahun untuk melengkapkan Teori Relativiti Khas kepada Teori  Relativiti Umum.

Banyak persoalan yang dibangkitkan oleh Orang Bukan Islam. Hampir tiada langsung yang mempercayai kerana konsep pengiraan: 


halaju cahaya = 3 x 108 m/s


Bukti, pakcik cuma boleh beri contoh; cahaya yang tanpa henti untuk sampai ke penghujung alam semesta yang dapat dilihat, mengambil masa kira-kira 46.5 bilion tahun. 
Dan mereka beranggapan adalah mustahil untuk Nabi Muhammad S.A.W mengembara dengan hanya 1 malam.



jawapan paling mudah bagi persoalan kat atas, itu semua adalah Kekuasaan Allah S.W.T

Tamat mukadimah. masuk Isi pula :


Apa yang pakcik ingin kupas disini, perkaitan ringkas teori dan peristiwa ini dari segi istilah sains dan kesahihannya antara jisim dan tenaga.
Menurut Teori Relativiti Khas E=mc², sesuatu jisim yang bergerak dengan halaju cahaya, ia akan berubah bentuk menjadi tenaga. dan tenaga yang terhasil ini jika dikembali kepada jisim asal, akan terdapat ralat/kecacatan pada jisim tersebut. dengan kata lain, bukan dalam keadaan asalnya.


maksud pakcik, sama seperti keadaan bantal berisi kekabu separa padat. cuba buat demo. hayunkan selaju mungkin dengan memegang pada satu bahagian. bagaimana bahagian yang lain? tak sekata kan kedudukan kekabunya?


itulah jika diibaratkan dengan badan manusia. apabila disentuh pada permukaan kulit, ia kan berubah mengikut bentuk permukaan yang menyentuhnya.

Tapi pada badan Nabi Muhammad S.A.W, tiada sebarang perubahan.bagaimana?? Lagipun, dari segi sains fizik, tiada tersenarai faktor lengkap yang menyebabkan kegagalan teori tersebut. Sebabnya mudah. Allah memelihara badan Nabi Muhammad  S.A.W dari segala kecacatan. 


Kenapa masih misteri?


Firman Allah S.W.T yang bermaksud :

" Dan ingatlah tatkala Kami wahyukan kepadamu wahai Muhammad, bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia dengan ilmunya dan kekuasaan-Nya dan tiadalah Kami menjadikan pandangan pada malam Mikraj yang telah Kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia. "
Surah al-Isra' : 60

Sebab, sebelum memulakan perjalanan mikraj, badan Nabi Muhammad S.A.W telah diisi  dipenuhkan dengan zat 'Nur' yang penuh misteri, keistimewaan,  dan penuh kebijaksanaan. Dan dalam keadaan ni, jasad Baginda, bukan lagi dalam keadaan jisim biasa yang tidak ada kecacatan.

seperti juga cahaya yang kita lihat setiap detik. Ada berlaku kecacatan pada cahaya? bagaimana rupa kecacatan tu?? ada bukti? wallahu'alam..


dan kerana-Nya juga, Nabi junjungan mulia kita selamat kembali ke bumi tanpa sebarang kecacatan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui..
wallahu'alam..  =)

Sumber:fadzli-rt.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik