IKLAN

Ahad, 30 Januari 2011

Petua Merawat Sakit Kepala



JANGAN AMBIL PANADOL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)

UNTUK PENGETAHUAN, ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya...

"Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol... Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik ( Munira,100plus dll ) campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Ia pun sesuai untuk pesakit dehidrasi @ cirit birit. diambil dengan roti berserat @ biskut tawar yang di sapu jem strawberi (bukan majerin @ kaya)

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis "painkiller", semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang "biasa" ini ke dalam mulut anda.

Selagi kita boleh elak kan untuk memakan panadol, elakkan.. jika tidak dapat di elak kan, makan lah dengan dos yang berkurangan dan minum banyak air.. sekurang kurangnya, sebiji panadol dengan segelas air jarang hangat...
cuba dapat rawatn altenetif dahulu...

Namun, kalau Anda merasa masih risaukan untuk meminum minum-minuman berisotonik, Anda boleh membuatnya sendiri di rumah. Dan dijamin jauh lebih baik  daripada isotonik di luar. Berikut resepinya :

Bahan-bahannya:
* 1 liter air putih
* 200 ml sari atau pati limau kasturi atau lemon
* 1 gram garam

Cara membuatnya :
* Campur 1 liter air dengan dengan sari limau atau lemon. Kacau sampai sebati .
* Tambahkan garam, lalu kacau hingga garam larut.
* Sejukkankan, dan siap diminum.

Cukup mudah bukan pembuatannya. Sayangnya, minuman ini tidak tahan berhari-hari seperti minuman sedia ada diluar kerana ia tidak ada pengawet.

p/s: Saya dah cuba petua minum minuman isotonik tu bila sakit kepala. Alhamdulillah,berkesan.

7 ulasan:

  1. Penyebaran Maklumat Palsu Mengenai Panadol atau Ubat Tahan Sakit

    http://malaysianpharma.com/index.php/articles22/public-health/180-penyebaran-maklumat-palsu-mengenai-panadol-atau-ubat-tahan-sakit.html

    BalasPadam
  2. Assalam..terima kasih kerana makluman tersebut..jika ada kesilapan fakta tentang panadol saya mohon maaf..jika salah fakta@pandangan kenapa pihak pengeluar enggan cerita hal sebenar,kenapa tiada logo halal jakim pada ubatan ini ek? pandangan ttg hal ini saya ambil dari terjemahan dari blog ppim. Kita berhak memilih ubatan apa yang kita mahu..akan tetapi sesuai,mujarab atau tidak ..pengguna tanggung sendiri..ubat hanyalah alat.. kuasa penyembuh hanya dari Allah swt..ada betul ka adik:)

    BalasPadam
  3. salam,terima kasih LF krna berkunjung kesini dan menjadi sahabat..semoga ikatan sesama Islam kita mantoplah hendaknya.

    BalasPadam
  4. Org mengandung pon leh minum ke aor campuran lemon ni?

    BalasPadam
  5. Keterangan peri hal panadol yang diutarakan adalah benar kesannya jangka panjang.....
    saya pernah menemani isteri pergi berjumpa pakar perubatan cina. Di akui oleh kementrian kesihatan malaysia. Dia diberitauliah oleh kementerian dan mengjadi penasihat dalam penyakit kanser.

    Apa apa pun perubatan yang kita amalkan, kesannya kita yang tanggung. Semua datangnya dari ALLAH......jadi terpulang pada diri sendiri.

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik