Menziarahi Kuburan pada ‘Eidulfitri
  
Telah
 menjadi suatu budaya juga pada 1 Syawwal itu untuk umat Islam di 
Malaysia menziarahi tanah perkuburan. Sememangnya perkara ini dapat 
dilihat pada pagi 1 Syawwal bahawa orang ramai akan bertandang di 
tanah-tanah perkuburan. Jika dilihat dari aspek psikologikal, antara 
sebab mengapa orang ramai mengunjungi kubur mereka yang telah pergi 
meninggalkan yang hidup ialah disebabkan rakyat Malaysia telah biasa 
menyambut hari perayaan bersama ibu bapa, saudara mara yang mereka 
cintai, justeru apabila orang yang telah mereka cintai itu meninggal 
dunia, maka mereka yang masih hidup akan bertandang ke kubur-kubur 
orang-orang yang mereka cintai itu. 
Selain
 itu, antara sebab mengapa orang ramai berkunjung ke tanah perkuburan 
pada hari perayaan ialah kerana kebanyakan orang kota yang sibuk ada 
yang hanya akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut hari perayaan,
 maka peluang yang ada digunakan untuk menziarahi kuburan yang telah 
lama tidak mereka kunjungi.
Maka,
 pada pagi 1 Syawwal itu, para peniaga mengambil peluang berniaga di 
tapak-tapak perkuburan, menjual buku Yassin, bunga rampai, air wangian, 
hatta botol yang disi air paip juga dijual pada mereka yang datang 
berlenggang. Hal sebegini menggalakkan lagi beberapa upacara untuk 
dilakukan di sekitar kuburan. Ada juga yang sempat mengadakan 
‘mesyuarat’ sampingan bersama ahli keluarga untuk membaikpulih atau 
membangunkan tanah kuburan yang mereka kunjungi itu.
Ironinya,
 sekadar pembacaan yang terhad, tidak terdapat mana-mana dalil yang kuat
 dan sahih tentang amalan menziarahi orang yang telah meninggal dunia 
pada 1 Syawwal, atau pada hari eid. Malah jika difikirkan secara logik 
akal, ia juga agak bertentangan dengan roh ‘Eidulfitri itu sendiri yang 
menggalakkan umat Muhammad untuk bergembira, kuburan itu pula selalu 
disinonimkan dengan perasaan kesedihan. Menjadi lumrah mereka yang 
menziarahi kuburan akan menangisi pemergian pemilik kubur. 
Amalan
 menziarahi kuburan pada hari perayaan ini juga umpama meniru amalan dan
 ritual agama Buddha pada hari perayaan QinMing, hari khusus bagi kaum 
Cina untuk menziarahi kubur bersama ‘peralatan-peralatan’ yang ingin 
‘disampaikan’ kepada mereka yang telah meninggal dunia. 
Disebabkan asal 
usul menziarah kuburan pada hari perayaan ini tidak wujud dalam sejarah 
Islam, apakah ini bermaksud mereka yang mengamalkannya meniru amalan dan
 ritual penganut agama Buddha? Maka akhirnya kita kembali kepada 
persoalan adat vs. ibadat. 
Akibat
 ritual-ritual sebegini saban tahun, kunjungan ke kuburan ini telah 
menjadi budaya di kalangan umat Islam di Malaysia, maka wujud pula 
beberapa ritual seperti tahlil, bacaan Yassin di kuburan bagi mengisi 
tentatif kedatangan ahli keluarga di kuburan walaupun tiada sebarang 
petunjuk wahyu yang jelas berkenaan ritual-ritual ini.
Walhal,apa
 yang perlu ditekankan berkenaan tujuan menziarahi kubur ialah supaya ia
 memberi manfaat kepada penziarah dan bukan orang yang telah meninggal 
dunia itu. Hal ini telahpun dijelaskan oleh Nabi Shallallahu'alaihi Wa 
Sallam yang bersabda:
"Dahulu
 aku telah melarang kalian dari menziarahi kubur, sekarang berziarahlah 
kerana sesungguhnya ia dapat melembutkan hati, menitiskan air mata dan 
mengingatkan kepada Hari Akhirat. "(Hadis Hasan Riwayat Imam al-Hakim)
Bak kata Shaikh Wahid Abdussalam Bali, “Bukan
 merupakan petunjuk Nabi s.a.w atau salah seorang sahabatnya 
mengkhususkan Hari Raya untuk berziarah kubur. Hari Raya adalah hari 
kegembiraan dan kesenangan, bukan hari kesedihan dan tangisan.Hari Raya 
adalah hari saling berkunjung orang yang masih hidup, dan bukan untuk 
mengunjungi orang yang sudah mati.” (474 Kesalahan Dalam Akidah & 
Ibadah Beserta Koreksinya, ms. 429).
  
Menjadi suatu kepentingan untuk dijelaskan beberapa kesalahan yang dilakukan oleh para pengunjung kuburan:
  
(i) Membaca Qur’an (seperti surah Yasin) di kuburan
  
Nabi
 Shallallahu'alaihi Wasallam melarang membaca Quran di kubur seperti 
mana hadisnya yang bermaksud. “Jangan jadikan rumah-rumah kalian seperti
 perkuburan, sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibaca di 
dalamnya surah al-Baqarah.” (Hadis Riwayat Imam Muslim). 
Dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda:
  
“Laksanakanlah
 dalam rumah kalian sebahagian dari solat-solat kalian dan jangan kalian
 jadikannya kuburan”.(Hadis Riwayat Imam Bukhari)
Pemahaman
 ringkas daripada hadis-hadis tersebut ialah bahawasanya perkuburan itu 
bukanlah tempat dibacanya al-Qur’an ataupun tempat didirikan solat, 
kerana itulah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjadikan 
perkuburan sebagai perumpamaan rumah yang tidak dibacakan al-Qur’an di 
dalamnya. 
Sekiranya
 ahli keluarga ingin menghadiahkan bacaan al-Qur’an kepada ahli 
keluarganya yang telah meninggal dunia, dia boleh melakukannya di mana 
jua dan tidak semestinya perlu duduk di sebelah perkuburannya.
(ii) Bersandar di kubur-kubur
‘Amr
 bin Hazm al-Anshari radhiallahu ‘anh menceritakan: Rasulullah 
shallallahu 'alaihi wasallam melihat aku bersandar kepada sebuah kubur 
lalu baginda berkata: “Jangan menyakiti ahli kubur ini” (Hadis Riwayat 
Imam Ahmad)
Perkara
 ini berpotensi berlaku akibat para tetamu yang menghadirkan diri di 
kuburan menjalankan ritual-ritual seperti membaca al-Quran di kuburan, 
maka ada yang bersandar di kubur-kubur akibat keletihan.
(iii) Membangunkan kuburan dengan hiasan
Menjadi
 kelaziman dan ikut-ikutan masyarakat Islam untuk membangunkan kuburan 
mereka yang telah meninggal dunia dengan batu simen, marmar yang ratusan
 dan ribuan harganya. Akibat tiada keselarasan, sesetengah tapak 
perkuburan akan berwarna warni, malah menjadi tempat kebanggaan ahli 
keluarga yang dapat membangunkan kubur keluarga mereka dengan pelbagai 
hiasan yang unik-unik.
Walhal
 perkara ini telah diharamkan oleh syarak sebarang perbuatan menghias, 
membuat batas, meninggikan tanah di atas kubur, memayungkan, mendirikan 
kubbah, bangunan, menulis apa pun tulisan dan mengecat kubur berdasarkan
 hujjah syarak dan fatwa Imam as-Syafie rahimahullah serta disokong pula
 oleh para ulamak di kalangan Syafiiyyah seperti Imam Ibn Hajar dan Imam
 Nawawi berdasarkan hadis-hadis yang jelas.
Nabi
 shallallahu 'alaihi wasallam melarang dari mengkapur kubur, menulis di 
atasnya, membuat binaan di atasnya dan memijaknya. (Hadis Riwayat Imam 
Tirmidzi)
Pengharaman
 ini juga boleh dilihat dari pelbagai sudut, tanah perkuburan 
kebanyakannya merupakan tanah wakaf yang telah diwartakan, justeru 
pengharaman mendirikan apa-apa binaan adalah berasas.  Setiap binaan di atas tanah wakaf tanpa izin adalah dilarang di dalam Islam. 
Yang
 dibenarkan hanyalah perbuatan meletakkan batu sebagai penanda untuk 
mengenali kubur umpama susunan batu berdasarkan tindakan  
Rasulullah 
shallallahu 'alaihi wasallam yang meletak batu di sebelah kubur ‘Utsman 
bin Mazh’un radhiallahu ‘anh (Hadis Hasan Riwayat Imam Abu Daud)
Kesimpulan
Ada
 baiknya untuk kita sama-sama menilai semula amalan ziarah menziarahi 
yang telah menjadi budaya oleh masyarakat Malaysia sekian lamanya, sama 
ada adat itu boleh dianggap ibadat, atau hanya adat yang merugikan si 
pelakunya. 
Hendaklah
 kita semua merenung kembali budaya dan ikutan selama ini, kerana 
dikhuatiri kita tergolong dalam golongan yang mengkhususkan kunjungan ke
 kuburan pada tempoh atau hari perayaan dalam Islam walhal ianya 
bertentangan dengan roh ‘Eid yang menuntut umatnya bergembira.
Oleh
 yang demikian, perbuatan ziarah-menziarahi sempena ‘Eidulfitri ini 
boleh menjadi rangkaian ibadah, pada masa yang sama boleh juga menempah 
dosa akibat daripada perbuatan dan budaya yang tidak berpaksikan kepada 
ajaran al-Quran dan as-Sunnah.
Kunjungilah
 mereka yang masih hidup, dengan harapan mengeratkan ukhwah dan tautan 
cinta kerana Allah. Dan kunjungilah mereka yang telah pergi pada 
bila-bila masa, dengan harapan kita menyusul dengan berkat dan keredhaan
 Allah.
 “Semoga Allah menerima (amal) dari kami dan dari kamu.”
Sumber: www.ibnyusof.blogspot.com
 
 



Tiada ulasan:
Catat Ulasan