IKLAN

Rabu, 30 November 2011

Kumpulan Kata-Kata Hikmah dan Bijaksana yang Islamik



Perbanyaklah kamu mengingati mati, kerana hal itu boleh membersihkan dosa dan menyebabkan kamu zuhud atau tidak cinta kepada dunia. (Rasulullah S.a.w)
Berteman dengan orang bodoh yang tidak mengikuti ajakan hawa nafsu adalah lebih baik bagi kamu, daripada berteman dengan orang alim tapi selalu suka terhadap hawa nafsu. (Ibnu Attailllah as Sakandari)
Keluarlah dari dirimu dan serahkanlah semuanya pada Allah, lalu penuhi hatimu dengan Allah. Patuhilah kepada perintahNya, dan larikanlah dirimu dari laranganNya, supaya nafsu badaniahmu tidak memasuki hatimu, selepas itu keluar, untuk membuang nafsu-nafsu badaniah dari hatimu, kamu harus berjuang dan jangan menyerah kepadanya dalam keadaan bagaimanapun juga dan dalam tempoh bila-bila masa juga. (Syeikh Abdul Qadir al-Jailani)
Kejahatan yang dibalas dengan kejahatan pula adalah sebuah akhlak ular, dan kalau kebajikan dibalas dengan kejahatan itulah akhlak buaya, lalu bila kebajikan dibalas dengan kebajikan adalah akhlak anjing, tetapi kalau kejahatan dibalas dengan kebajikan itulah akhlak manusia. (Nasirin) 
Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu akan menjaga engkau dan engkau menjaga harta. Ilmu itu penghukum (hakim) sedangkan harta terhukum. Kalau harta ia akan berkurang apabila dibelanjakan, tetapi ilmu akan bertambah apabila dibelanjakan@diajarkan. (Sayidina Ali bin Abi Talib)
Orang yang suka berkata jujur ​​akan mendapat 3 hal, iaitu: kepercayan, CINTA dan RASA HORMAT (Sayidina Ali bin Abi Talib) 
Ketahuilah bahawa sabar, jika dipandang dalam permasalahan seseorang adalah ibarat kepala dari suatu tubuh. Jika kepalanya hilang maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya, jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan akan rosak. (Sayidina Ali bin Abi Talib) 
Sabar mempunyai dua sisi, sisi yang satu adalah sabar, sisi yang lain adalah bersyukur kepada Allah. (Ibnu Mas'ud)
Kebersamaan dalam suatu masyarakat menghasilkan ketenangan dalam segala kegiatan masyarakat itu, sedangkan saling bermusuhan menyebabkan seluruh kegiatan itu tergantung. (Bediuzzaman Said Nursi) 
Menghidupkan kembali agama bererti menghidupkan suatu bangsa. Hidupnya agama bererti cahaya kehidupan. (Bediuzzaman Said Nur) 
Orang yang terkaya adalah orang yang menerima pembahagian (takdir) dari Allah dengan senang hati. (Ali bin Husein) 
Seseorang yang melihat kebaikan dalam pelbagai hal bererti mempunyai fikiran yang baik. Dan seseorang yang mempunyai fikiran yang baik mendapatkan kenikmatan dari hidup. (Bediuzzaman Said Nur) 
Dia yang menciptakan mata nyamuk adalah Zat yang menciptakan matahari.(Bediuzzaman Said Nursi)
Penderitaan jiwa mengarahkan keburukan. Putus asa adalah sumber kesesatan dan kegelapan hati, pangkal penderitaan jiwa. (Bediuzzaman Said Nursi) 
Takutlah kamu akan perbuatan dosa di saat sendirian, di saat inilah saksimu adalah juga hakimmu. (Ali bin Abi Talib) 

Pangkal daie semua kebaikan di dunia mahupun di akhirat adalah taqwa kepada Allah. (Abu Sualeman Addarani) 

Barang siapa tidak dicuba dengan bencana atau kesusahan, maka tidak ada sebuah kebahagiaan pun di sisi Allah. (Adh-Dhahhak) 
Niat adalah ukuran dalam menilai benarnya suatu perbuatan, oleh kerana itu, ketika niatnya benar, maka perbuatan itu benar, dan jika niatnya buruk, maka perbuatan itu buruk. (Imam An Nawawi) 
Aku mengamati semua sahabat, dan tidak menemukan sahabat yang lebih baik daripada menjaga lidah. Saya memikirkan tentang semua pakaian, tetapi tidak menemukan pakaian yang lebih baik daripada takwa. Aku merenungkan tentang segala jenis amal baik, namun tidak mendapatkan yang lebih baik daripada memberi nasihat yang baik. Aku mencari segala bentuk rezeki, tapi tidak mencari rezeki yang lebih baik daripada sabar. (Umar bin Kattab) 
Orang yang paling aku sukai adalah dia yang menunjukkan kesalahanku. (Umar bin Khattab)
 Dibawah ini adalah kumpulan dari kata bijaksana yang diambil dari salah seorang Ustaz yang terkenal di Indonesia iaitu, AA Gym.
Semakin ingin menunjukkan diri kita agar diakui, dihormati, maka semakin tertekan, tegang dan melelahkan batin, dan biasanya makin tidak disukai. 
Tak jujur ​​adalah penjara, yang membuat diri dicengkam takut terbongkar, mudah untuk berdusta, nikmat apapun tak akan ternikmati, maka jujur ​​adalah hidup merdeka. 
Hati yang bersih akan peka terhadap ilmu, apa-apa yang dilihat, didengar, dirasakan jadi samudera ilmu yang membuatnya kian bijak, arif dan tepat dalam menyikapi hidup ini. 
Mustahil semua orang akan menyukai kita - walau kita berbuat baik semaksimum mungkin. Tak usah aneh dan kecewa, terus saja berbuat yang terbaik, kerana itulah yang kembali kepada kita. 
Keberanian untuk mengatakan tak tahu untuk yang tak diketahuinya jauh akan lebih menenangkan dan dihormati daripada selalu ingin kelihatan serba tahu atau serba berpengatahuan. 
Konflik biasanya terjadi kerana saya benar dan kamu salah, berilah kesempatan hati mengatakan kita benar dan dia pun boleh jadi benar, Insya Allah akan mudah cari penyelesaian. 
Orang yang paling mulia di antara manusia adalah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling siap menghadapinya dengan bekal amal soleh. 
Yang penting bagi pimpinan bukan memaksa anggotanya mentaati kepada perintahnya, tapi membuat mereka faham apa yang terbaik yang harus dilakukannya dengan penuh kesedaran. 
Sikap emosional merupakan ciri belum mahir mengendalikan diri. Bagaimana mungkin dapat mengawal orang lain dengan baik, bila diri sendiri kurang terkawal.(AA Gym.)
Semoga semua mendapat manfaat dari kata-kata hikmah dan bijaksana diatas, dapat membantu kita semua menjadi muslim yang beriman dari sebelumnya. Dan jika ada kesalahan dalam kata-kata motivasi islami di atas,saya mohon untuk ditegur. Semoga berguna untuk anda semua. Jadi semua ini boleh membantu kita menjadi manusia yang lebih baik tak kiralah agama apa yang anda anuti.
Bagi umat Islam yang mempunyai kata-kata bijaksana dan tentunya harus islami. Mari kita bersama  berkongsi supaya pahala kita bertambah menjadi pahala jariah bila kita tiada lagi di dunia ini! WallahuA'lam.


Kredit :blogbintang.com





Selasa, 29 November 2011

5 Syarat Untuk Melakukan Maksiat





Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"


Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"


"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"


"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.


Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"


"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"


"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."


Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.





Ayat PENGASIH Untuk Dikasihi Ramai



Ayat Pengasih ini boleh diamalkan oleh Suami/isteri Dan Para Pekerja Agar disayangi oleh Bos anda masing-masing,tapi jangan lupa Solat yang lima waktu tu jangan ditinggalkan pulak.. wajib tu..


Amalkan membaca Surah Yusuf ayat 4 (izqola yusufu....lisajidin) 3x tiap-tiap lepas solat.InsyaALLAH muka anda berseri-seri dan disayangi ramai.

إِذۡ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَـٰٓأَبَتِ إِنِّى رَأَيۡتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوۡكَبً۬ا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ رَأَيۡتُہُمۡ لِى سَـٰجِدِينَ (٤


(Ingatlah peristiwa) ketika Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: "Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku". Suruh Yusuf ayat 4 .






Isnin, 28 November 2011

Cerita Tentang Salah Tafsir…



Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang begitu dedikasi mengajar anak-anak muridnya tentang betapa bahayanya minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan dan dua gelas minuman yang masing-masing berisi dengan air mineral dan arak.
“Cuba perhatikan murid-murid. Lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini kedalam gelas, perhatikan betul-betul. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul-betul.”
Semua mata tertumpu pada kedua-dua ekor cacing itu.
Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak-anak muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.
“Baiklah murid-murid, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu tunjukkan sebentar tadi??”
Dengan penuh yakin anak-anak muridnya menjawab, UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN…MINUMLAH ARAK…



Seorang Ibu Pengsan di Jalanan, Anaknya Menangis Histeria Tapi Tiada Siapa Yang Mahu Menolong

China memang terkenal dengan ketidakprihatinan masyarakatnya akan penderitaan orang lain. Beberapa waktu yang lalu, marak beredar video seorang kanak-kanak yang mengalami kemalangan, tapi orang yang lalu lalang tidak memperdulikannya, dan akhirnya kanak-kanak itu mati di hospital.

Cerita terbaru, beredar sekeping gambar dimana seorang ibu muda pengsan di jalanan di bandar Xi'an, sementara di sampingnya, anaknya yang masih bayi menangis bak kena histeria melihat ibunya sebegitu. Yang peliknya di sekeliling ibu yang pengsan itu ramai orang yang asyik menonton dan tidak memperdulikan nasib si ibu yang pengsan itu. Cuma yang ada sekadar menggendong si anak kecil itu mengharapkan supaya ia diam dari terus menangis.
Tragis. 


Disunting dari www.noveloke.com


Anda Ingin Sihat? Berfikirlah Positif Sentiasa

Adakah anda ada kesulitan memunculkan fikiran positif dalam diri anda? Cubalah tanya kembali diri anda. Boleh jadi, sikap anda sendiri yang menghalang fikiran positif berkembang di dalam otak.

Menyelaraskan fikiran positif sebenarnya bukanlah perkara yang sukar. Kerana pada dasarnya ketika lahir ke dunia pun, manusia dalam keadaan positif. Namun seiring dengan perjalanannya, fikiran positif kerap beradu dengan sisi negatif yang saling tarik-menarik. Alhasil, tak sedikit orang yang lebih dominan sikap negatifnya kerana dipengaruhi oleh watak diri, keperibadian, dan kebiasaan. 

Menjadikan fikiran positif sebagai sebahagian daripada kehidupan seharian tentu tidak ada ruginya. Dengan berfikir positif, maka anda pun terbiasa melakukan hal-hal yang positif yang memberikan kesan positif pula dalam hidup anda.


Malangnya, kenyataan tersebut tidak selalu wujud kerana fikiran manusia dipengaruhi alam bawah sedar mereka. "Alam bawah sedar selalu menguasai perilaku seseorang, sehingga kadang-kadang apa yang dilakukan bukanlah apa yang difikirkan," tutur Rani Noesman MPSI dari Yayasan Kita dan Buah Hati di Rumah Batik Danar Hadi, Melawati, Kuala Lumpur.

Rani mengaku tanpa disedari alam bawah sedar sering menyabotaj fikiran. Misalnya, ketika anda menelefon pasangan kerana belum pulang kerumah di waktu seperti kebiasaannya, maka fikiran-fikiran negatif pun mulai menghantui. Jangan-jangan dia inilah atau dia itulah. 

"Faktor kejayaan fikiran positif itu 85 peratus bergantung kepada sikap mental, sementara 15 peratus dipengaruhi oleh pengetahuan. Jadi untuk mengubah diri, maka yang perlu anda lakukan adalah mengubah perilaku atau sikap anda," katanya memberi tips. (Sydh / okz)


Diterjemah dari voa-islam.com





Chavez bawa pulang simpanan emas negara RM35.1 bilion


BEBERAPA kereta perisai membawa jongkong emas melintasi Istana Miraflores di Caracas kelmarin. - Reuters




CARACAS - Venezuela kelmarin menerima penghantaran pertama simpanan jongkong emas negara berkenaan yang berada di seberang laut, kata Presiden Hugo Chavez.
Chavez berkata, penghantaran tersebut dibuat selepas Venezuela meminta semua simpanan emasnya di luar negara dipulangkan.
Simpanan emas Venezuela itu di beberapa buah bank Eropah termasuk Britain itu dibawa dengan sebuah penerbangan dari Paris.
Askar-askar kemudian mengawal emas tersebut yang diisi ke dalam sekurang-kurangnya lima buah kereta perisai menuju ke Bank Pusat di Caracas.
Pada Ogos lalu, Chavez mengumumkan rancangan mendapatkan kembali simpanan emas Venezuela di luar negara berjumlah 211.35 tan dan bernilai AS$11 billion (RM35.1 bilion).
Beliau juga mengisytiharkan hasratnya untuk memindahkan aset cair Venezuela berjumlah AS$6.2 (RM19.5 bilion) bilion yang disimpan di Bank Switzerland, Britain, Perancis dan Amerika Syarikat (AS) ke negara rakan seperti China, Rusia dan Brazil. - AFP


Kosmo!





Aku Ingin Berkahwin, Tapi ...



Pernikahan, adalah saat penting bagi setiap orang. Termasuk juga diriku. Setelah sekian lama, aku berharap kejadian suci itu akan terjadi dalam hidupku.

Aku benar-benar ingin berkahwin, tapi ...
Aku belum boleh memantaskan diriku dengan keikhlasan kerana Allah, untuk sebuah pengabdian kepada seorang lelaki. Ya, lelaki yang nantinya akan menjadi suamiku. Semua kerana masih besarnya egoku, dan susahnya diriku, bahkan untuk sekadar menyenangkan orang lain. Yang ada malah, aku ingin selalu dimanjakan dan disenangkan. 

Tiada istilah kemakluman bagiku atas diri orang lain. Kerana itu sungguh sangatlah sukar untuk ku lakukan. Tidak ada istilah `kita` dalam hidupku, yang ada adalah, kamu dan aku.

Aku ingin berkahwin, tapi ... aku belum boleh dan belum terbiasa untuk berkongsi. Bagiku, semua milikku adalah milikku, dan menurutku orang lainpun perlu berusaha sendiri untuk mendapatkan sesuatu yang kemudian akan menjadi milik mereka.

Aku ingin berkahwin, tapi ... aku belum boleh bersabar. Aku sudah terbiasa meluahkan emosiku atas apa-apa yang aku mahu dan yang aku suka. Yang aku mahu adalah, orang lain bersabar atas apa adanya aku. Yang aku mahu adalah, orang lain selalu membenarkan apa-apa pendapatku, serta menurutinya.

Aku ingin berkahwin, Tapi ... aku belum boleh bersikap lembut.Buatku, lembut adalah lemah. Dan menurutku, wanita lembut adalah serupa dengan ketidak mampuan mereka untuk melawan dan hanya sekadar menuruti keinginan orang lain.

Aku ingin berkahwin, tapi ... aku adalah peribadi yang susah untuk dipercayai. Bagiku keburukkan sesiapa, kecuali diriku sendiri.. adalah sesuatu yang enak untuk dibicarakan dan bagiku itu adalah hiburan. Kadang aku bertanya pada diri sendiri, lalu bagaimana jika nanti suamiku mempunyai kekurangan yang jelas-jelas aku akan tahu .. entahlah, yang aku tahu aku hanya ingin berkahwin.

Aku ingin berkahwin, Tapi aku belum boleh tampil indah bagi orang lain. Menurutku, orang lain harus menerima apa adanya aku. Jika mereka tak menyukainya, itu hak mereka dan bukan urusanku. Dalam fikiranku, kritik adalah tuntutan orang lain atas aku, dan sama sekali aku tidak suka itu.

Aku ingin berkahwin, tapi aku tak tahu atas niat apa aku ingin berkahwin. Yang aku tahu, aku hanya memerlukan seseorang yang akan mendampingi aku. Paling tidak supaya aku tidak mendapat jolokan `tidak laku` .. sahaja. Dan aku tidak mahu diribetkan dengan rentetan tuntutan dan kewajipan dari sebuah perkahwinan. Yang aku tahu, aku hanya ingin berkahwin.

Aku ingin berkahwin, tapi ... mungkin sebaiknya aku bertanya kepada diriku sendiri dahulu, Aku memang ingin berkahwin, tapi apakah aku sudah benar-benar mempersiapkan diri untuk berkahwin?



Hantaran Untuk Majlis Pertunangan Berapa Bajetnya?

Hantaran Untuk Majlis Pertunangan 


Mengikut adat Melayu, barang hantaran hendaklah diberi mengikut bilangan ganjil dan barang daripada pihak perempuan hendaklah lebih sikit daripada pihak lelaki. Misalnya 5-7, 7-9 dan 9-11. Tetapi untuk majlis pertunangan, biasanya orang akan memilih bilangan 5-7 (lelaki 5 dulang, perempuan 7 dulang).


Seterusnya, fikirkan bajet yang anda sudah simpan untuk membeli barang2 hantaran pertunangan ini. Untuk majlis bertunang, kita tak digalakkan untuk membeli barang-barang hantaran yang terlalu mahal. Cukuplah sekadar membeli barang-barang yang kita akan guna atau yang kita akan pakai semasa majlis perkahwinan nanti. Bagi lelaki misalnya, mungkin RM1000 sudah cukup untuk dijadikan ‘modal’ pertunangan.
Sebelum memilih barang-barang hantaran, anda kenalah mengambil kira adat di negeri masing-masing juga. Kerana setiap negeri ada adatnya sendiri. Misalnya jika di pantai Timur, pihak perempuan akan menerima 2 jenis cincin iaitu cincin merisik dan bertunang jika kedua-dua majlis tersebut digabungkan sekali. Manakala jika di negeri lain pula, cincin merisik mungkin tidak perlu. Jadi, bakal pengantin kenalah berbincang dengan ibu bapa masing-masing terlebih dahulu sebelum memilih barang-barang hantaran.
Berikut disenaraikan hantaran barang-barang yang biasa dan sesuai dijadikan hantaran pertunangan bagi pihak perempuan:
1.Sirih junjung
2.Baju Melayu / baju kemeja / t-shirt
3.Tali pinggang dan wallet (pilih yang dijual satu set – siap dengan kotaknya sekali)
4.Kain songket
5.Sejadah
6.Tuala
7.Kuih-muih / pulut kuning / halwa / bahulu / puding dsb
8.Coklat atau manisan lain
9.Kek
10.Potpourri
11.Buah-buahan
Di bawah ini pula senarai barang hantaran bagi pihak lelaki:
1.Cincin bertunang (biasanya cincin belah rotan)
2.Tepak sirih
3.Kain sepersalinan (atau baju yang telah siap dijahit)
4.Telekung sembahyang
5.Kek
6.Buah
7.Coklat atau manisan lain
8.Kuih-muih / pulut kuning / halwa / bahulu / puding dsb
Di harap anda telah mendapat sedikit idea dalam memilih barang-barang untuk majlis pertunangan anda kelak!

homefamilysite.com







Nilai Mas Kahwin 2011/2012, Antara Ikut Taraf Pendidikkan, Test Drive dan Pendapat Ustaz Azhar



Kerapkali anda terjumpa post ini diFacebook atau dimana-mana blog dan web?…
Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran di Seluruh Semenanjung :-
UPSR, PMR/SRP : RM1,000 – RM3,000
SPM : RM3,000 – RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000 – RM12,000
DEGREE : RM12,000 – RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000 – RM20,000
PHD : RM20,000 – RM30,000
Jom baca sebuah sketsa yang berkaitan dengan mas kahwin:
Mak Cik : “Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye.. “.
Mat : “Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat “..
Mak Cik : “Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap “.
Mat : “Kalau mak cik nak jual anak mak cik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT sebanyak 10%, macam saya beli kereta Saga FL saya nie. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua sekali(paham2 la..hehe).. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10%.. 50% pun saya berani letak bayar mcm saya bayar kereta saya nie... tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus.. TUihh!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan!
p/s : kepada cewek2 cun di luar sana, jangan marah ek..hehe…
p/s/s: peace no war….
Amacam? Ada berani ka?…hihi
Apa Pendapat Ustaz Azhar?
Sambungan daripada entry nilai mas kahwin setiap negeri di Malaysia 2011, iaitu berkenaan dengan nilai mas kahwin semasa mengikut taraf pendidikan seseorang wanita itu. Lihat apa pendapat Ustaz Azhar.


Sumber: ohbelog


P/s: Mmm..memang bukan mudah memisahkan yang adat dan yang mengikut syariat, juga menjaga mulut orang tua,orang kampong..terutamanya mereka yang menjaga adat walaupun tak semua adat itu betul.. ya tak..dan akhirnya kita sendiri yang susah.Kesian..WallahuA'lam.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik