IKLAN

Rabu, 11 Disember 2013

Tips Nak Handle Rasa Sedih Bila Tengah Frust Menonggeng


Mungkin kau dan aku, terlalu berbeza..
Cintamu di hati, hanya sandiwara..
Kata dan janjimu, mudah kau persia..
Di balik senyum aku sengsara..

Kebanyakkan kita kalau tengah frust bercinta, mesti nak melayan lagu jiwang ja 24jam kan. Kadang-kadang tu keluar drive kereta tanpa arah tujuan sambil buka radio feeling sorang-sorang dengar bait-bait lirik yang kononnya kena dengan masalah hangpa masa tu.

Siksanya mengakui kau teman biasa.. 
Terpaksa ku terima itu hakikatnya..

Tinggalkanku, perlahan-lahanku terima..
Semakinku sakit, semakin kau bahgia..

*Creetttt.. Creetttt..*
(Bunyi kaset lekat. Err.. Gitu ke bunyinya?)




Amboih! Kemain kau feeling kan. Meh sini aku nak bagi tips sikit cara nak handle perasaan hangpa bila tengah frust bercinta.


1. Jangan dengar lagu-lagu jiwang. Nanti lagi bertambah kesedihan di hati tu. Budak tengah nangis, kau pergi tampar dia, lagi kuat la dia meraung sakit. Macam tu jugak dengan hati kita yang terluka. Yang pergi tabur garam dengan perah limau atas luka tu, lagi la pedih oi.

Cuba taruk plaster kat hati yang terluka tu. Dengarlah lagu-lagu yang berkonsepkan ketuhanan dan islamik sikit. Sedikit sebanyak jadi penawar hati. Contohnya, kau dengar lagu zikir taubat ke. InsyaAllah akan rasa tenang je jiwa tu. Ataupun dengar lagu Negaraku ke, lagu kebangsaan Nigeria ke. Asalkan bukan lagu tangkap leleh macam New Boyz dan Anuar Zain. Blerghhh...


2. Kau baca berita dan ambil tahu mengenai penderitaan orang lain. Contohnya kisah saudara seIslam yang ditindas di Palestin, Syria dan lain-lain yang berkenaan. Selami perasaan dan hayati kesusahan dan kesengsaraan hidup mereka. Kau rasa diorang ada masa nak bercinta feeling-feeling bagai? Kau rasa diorang ada masa nak baring dengar lagu-lagu jiwang tu. Hari-hari dengar bunyi letupan je. Diorang kahwin pun sebab nak lahirkan lebih ramai para mujahid. Alahai.. Penderitaan yang diorang lalui lebih menyayat hati la dari kisah cinta kau tu.


3. Istighfar banyak-banyak. Bisik dalam hati, cakap "Dunia ja semua ni. Tak payah nak frust sangat sebab manusia. Nanti mati jugak natang tu." Ok, kurang sopan sebut natang. Ya, lebih baik kita kejar kebahagiaan di akhirat nanti. Dah dia bukan jodoh kita kat dunia ni, nak buat macam mana. Ajal maut dan jodoh kan di tangan Tuhan. Tu kan qada dan qadar. Redha je la. Takkan nak salahkan Tuhan.

Dekatkan diri dengan Tuhan. Bukannya terus jauh dengan Tuhan. Banyakkan solat sunat, berdoa, berzikir, dan baca Al-Quran. InsyaAllah hati kau akan rasa tenang je bila bercinta dengan Tuhan. Sebab Allah takkan pernah sesekali bagi harapan palsu dan kecewakan hamba-Nya. Allah kan Maha Mencintai. Jadilah orang yang soleh dan solehah. InsyaAllah jodoh yang lebih baik akan datang bergolek. Bersangka baik dengan Allah.


4. Jangan menyendiri. Kadang-kadang bila menyendiri akan menjerumuskan kau buat benda-benda bodoh. Keluar bersosial dengan kawan-kawan. Buat aktiviti yang lebih berfaedah daripada melayan perasaan sedih tu. Keluar bermain futsal, mendaki Bukit Broga dan menangkap rama-rama misalnya. Keluar hayati keindahan alam. Jangan keluar merempit atau pergi konsert Metalicca plak. Atau kau sibukkan diri dengan kerjaya.


5. Last sekali, kau buka blog aku. Kau ulang baca tips ni. Jika kau seorang gadis, bisik dalam hati, "Owner blog ni belum kahwin." Sekurang-kurangnya kau akan rasa, rupanya masih ada lelaki single kacak di dunia ni. Jadi, tanpa melengahkan masa, cepat-cepatlah isi borang di SINI!


Sekian dari saya, Dr Love anda. Choy~~


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik