IKLAN

Isnin, 8 Julai 2013

Adakah Doa Menjelang Ramadhan ?

Doa menjelang Ramadhan banyak ditanyakan orang. Kerana mereka Prihatin untuk menyambut Ramadhan.



ramadhan mubarak
SOALAN:
Assalamu'alaikum,
Adakah doa khusus menyambut datangnya Ramadhan,jika ada apakah doanya?
Wassalam .. wr. wb.

JAWAPAN:
Wa 'alaikumus salam
Bismillah was shalatu was salamu 'ala rasulillah, amma ba'du,
Pertama, kami TIDAK DIJUMPAI ADANYA DOA KHUSUS ketika  MENYAMBUT RAMADHAN yang diajarkan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam mahupun para sahabat. Hanya para sahabat dan para ulama generasi selepasnya, menyambut bulan ramadhan ini dengan penuh kegembiraan dan suka cita. Mereka ungkapkan kegembiraan ini dengan kalimat-kalimat yang mengandungi doa kebaikan dan harapan.
Al-Hafidz Ibnu Rajab menyebutkan satu riwayat yang menunjukkan semangat mereka dalam  menyambut ramadhan .Ibnu Rajab menyebutkan keterangan Mu'alla bin Al-Fadhl - ulama tabi 'tabiin - yang mengatakan,

كانوا يدعون الله تعالى ستة أشهر أن يبلغهم رمضان يدعونه ستة أشهر أن يتقبل منهم
"Dulu para sahabat, selama enam bulan sebelum datang Ramadhan, mereka berdoa agar Allah mempertemukan mereka dengan bulan Ramadhan. Kemudian, selama enam bulan sesudah ramadhan, mereka berdoa agar Allah menerima amal mereka selama bulan Ramadhan. "(Lathaif Al-Ma'arif, hlm. 264)

Satu harapan yang luar biasa. Kerana mereka menilai, Ramadhan adalah bulan yang sangat istimewa. Sehingga mereka tidak akan menjadikannya peluang yang sia-sia.

Kemudian Al-Hafidz Ibnu Rajab menyebutkan salah satu contoh doa yang mereka lantunkan. Diriwayatkan dari Yahya bin Abi Katsir - seorang ulama tabi'in -, bahawa beliau mengatakan,
Diantara doa sebahagian sahabat ketika datang Ramadhan,
اللهم سلمني إلى رمضان وسلم لي رمضان وتسلمه مني متقبلا
"Ya Allah, hantarlah aku hingga sampai Ramadhan, dan hantarlah Ramadhan kepadaku, dan terimalah amal-amalku di bulan Ramadhan." (Lathaif Al-Ma'arif, hlm. 264)
Kedua, ada satu doa yang dianjurkan untuk dibaca ketika masuk ramadhan. Doa itu adalah doa melihat hilal atau anak bulan. Akan tetapi sejatinya doa ini adalah doa umum, berlaku untuk semua awal bulan, ketika seseorang melihat hilal dan tidak khusus untuk bulan ramadhan.

Teks doa itu,
الله أكبر, اللهم أهله علينا بالأمن والإيمان, والسلامة والإسلام, والتوفيق لما نحب وترضى, ربنا وربك الله
Allahu akbar, ya Allah jadikanlah hilal itu bagi kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan islam, dan membawa taufiq yang membimbing kami menuju apa yang Engkau cintai dan Engkau ridhai. Tuhan kami dan Tuhan kamu (wahai bulan), adalah Allah. "  (HR. Ahmad 888, Ad-Darimi dalam Sunannya no. 1729, dan dinilai shahih oleh Syua'ib Al-Arnauth dalam Ta'liq Musnad Ahmad, 3/171) .

KETERANGAN:
DOA  ini hanya dibaca ketika seseorang melihat hilal di awal bulan. Kerana itu, bagi yang tidak melihat hilal, tidak disyariatkan membaca doa ini ketika masuk awal bulan. Sebagaimana keterangan Dr. Sa'id Al-Qahthani dalam syarh Hisnul Muslim, hlm. 262.
Allahu a'lam
 Kredit: (Nahimunkar.com)

Marilah kita bergembira menyambutnya..Selamat datang sayang kepangkuan... Ya Ramadhan bulan yang penuh keberkat. Akan tetapi perlu diingat, kita hamba Allah , bukan hamba kepada ramadhan..







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik