IKLAN

Jumaat, 8 April 2011

Himpunan DOA' Dari AL-Quran

Assalamualaikum, untuk rakan satu dunia.Dibawah ini saya himpunkan Doa'-Doa' dari Al-Quran UNTUK KITA SEMUA AMALKAN.Semoga kita semua mendapat manfaat dari apa yang di amalkan nanti InsyaAllah.Adalah lebih baik kita Semak Al-Quran dan membaca ayat-ayatnya supaya ianya lebih mustajab. Wallahua'lam. Selamat Beramal .

 Surah Al-Baqarah, 200-202:
… Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! Berilah kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat.
Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "WAHAI TUHAN KAMI, BERILAH KAMI KEBAIKAN DI DUNIA DAN KEBAIKAN DI AKHIRAT, DAN PELIHARALAH KAMI DARI AZAB NERAKA." Mereka itulah yang akan mendapat bahagian yang baik dari apa yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya.

Surah Al-Baqarah, 285:wa
): "KAMI TIDAK MEMBEZAKAN ANTARA SEORANG DENGAN YAh ini NG LAIN RASUL-RASULNYA". MEREKA BERKATA LAGI: KAMI DENGAR DAN KAMI TAAT (KAMI POHONKAN) KEAMPUNANMU WAHAI TUHAN KAMI, DAN KEPADAMU JUALAH TEMPAT KEMBALI."

Surah Al-Baqarah, 286:
Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (MEREKA BERDOA DENGAN BERKATA): "WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU MENGIRAKAN KAMI SALAH JIKA KAMI LUPA ATAU KAMI TERSALAH. WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU BEBANKAN KEPADA KAMI BEBANAN YANG BERAT SEBAGAIMANA YANG TELAH ENGKAU BEBANKAN KEPADA ORANG-ORANG YANG TERDAHULU DARIPADA KAMI. WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU PIKULKAN KEPADA KAMI APA YANG KAMI TIDAK TERDAYA MEMIKULNYA. DAN MAAFKANLAH KESALAHAN KAMI, SERTA AMPUNKANLAH DOSA KAMI, DAN BERILAH RAHMAT KEPADA KAMI. ENGKAULAH PENOLONG KAMI; OLEH ITU, TOLONGLAH KAMI UNTUK MENCAPAI KEMENANGAN TERHADAP KAUM-KAUM YANG KAFIR."

Surah Al-‘Imran, 8:
(MEREKA BERDOA DENGAN BERKATA): "WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU MEMESONGKAN HATI KAMI SESUDAH ENGKAU BERI PETUNJUK KEPADA KAMI, DAN KURNIAKANLAH KEPADA KAMI LIMPAH RAHMAT DARI SISIMU; SESUNGGUHNYA ENGKAU JUALAH TUHAN YANG MELIMPAH-LIMPAH PEMBERIANNYA."

Surah Al-‘Imran, 9:
"WAHAI TUHAN KAMI! SESUNGGUHNYA ENGKAULAH YANG AKAN MENGHIMPUNKAN SEKALIAN MANUSIA, UNTUK (MENERIMA BALASAN PADA) SUATU HARI (HARI KIAMAT) YANG TIDAK ADA SYAK PADANYA. SESUNGGUHNYA ALLAH TIDAK MEMUNGKIRI JANJINYA."

Surah Al-‘Imran, 16:
(Iaitu) orang-orang yang berdoa dengan berkata: "WAHAI TUHAN KAMI! SESUNGGUHNYA KAMI TELAH BERIMAN, OLEH ITU, AMPUNKANLAH DOSA-DOSA KAMI DAN PELIHARALAH KAMI DARI AZAB NERAKA, …"

Surah Al-‘Imran, 147:
Dan tidaklah ada yang mereka ucapkan (semasa berjuang), selain daripada berdoa dengan berkata: "WAHAI TUHAN KAMI! AMPUNKANLAH DOSA-DOSA KAMI DAN PERBUATAN KAMI YANG MELAMPAU DALAM URUSAN KAMI, DAN TEGUHKANLAH TAPAK PENDIRIAN KAMI (DALAM PERJUANGAN); DAN TOLONGLAH KAMI MENCAPAI KEMENANGAN TERHADAP KAUM YANG KAFIR."

Surah Al-‘Imran, 191:
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "WAHAI TUHAN KAMI! TIDAKLAH ENGKAU MENJADIKAN BENDABENDA INI DENGAN SIA-SIA, MAHA SUCI ENGKAU, MAKA PELIHARALAH KAMI DARI AZAB NERAKA."

Surah Al-‘Imran, 192:
"WAHAI TUHAN KAMI! SEBENARNYA SESIAPA YANG ENGKAU MASUKKAN KE DALAM NERAKA MAKA SESUNGGUHNYA ENGKAU TELAH MENGHINAKANNYA, DAN ORANG-ORANG YANG ZALIM TIDAK AKAN BEROLEH SEORANG PENOLONG PUN."

Surah Al-‘Imran, 193:
"WAHAI TUHAN KAMI! SESUNGGUHNYA KAMI TELAH MENDENGAR SEORANG PENYERU (RASUL) YANG MENYERU KEPADA IMAN, KATANYA: ‘BERIMANLAH KAMU KEPADA TUHAN KAMU’, MAKA KAMI PUN BERIMAN. WAHAI TUHAN KAMI, AMPUNKANLAH DOSA-DOSA KAMI, DAN HAPUSKANLAH DARIPADA KAMI KESALAHAN-KESALAHAN KAMI, DAN MATIKANLAH KAMI BERSAMA ORANG-ORANG YANG BERBAKTI."

Surah Al-‘Imran, 194:
"WAHAI TUHAN KAMI! BERIKANLAH KEPADA KAMI PAHALA YANG TELAH ENGKAU JANJIKAN KEPADA KAMI MELALUI RASUL-RASULMU, DAN JANGANLAH ENGKAU HINAKAN KAMI PADA HARI KIAMAT; SESUNGGUHNYA ENGKAU TIDAK MEMUNGKIRI JANJI. "

Surah Al-Maa’idah, 83:
Dan apabila mereka mendengar Al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah (Muhammad, s.a.w), engkau melihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan apa yang mereka ketahui (melalui Kitab mereka) dari kebenaran (Al-Quran), sambil mereka berkata: "WAHAI TUHAN KAMI, KAMI BERIMAN (KEPADA NABI MUHAMMAD DAN KITAB SUCI AL-QURAN), OLEH ITU TETAPKANLAH KAMI BERSAMA-SAMA ORANG-ORANG YANG MENJADI SAKSI (YANG MENGAKUI KEBENARAN NABI MUHAMMAD S.A.W)."

Surah Al-A‘raf, 47:
Dan apabila dialihkan pandangan mereka ke arah ahli neraka, mereka (berdoa dengan) berkata: "WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU JADIKAN KAMI BERSAMA ORANG-ORANG YANG ZALIM."

Surah Yunus, 85:
Lalu mereka berkata: "KEPADA ALLAH JUALAH KAMI BERSERAH. WAHAI TUHAN KAMI! JANGANLAH ENGKAU JADIKAN KAMI LANDASAN FITNAH KESENGSARAAN BAGI KAUM YANG ZALIM GANAS."

Surah Yunus, 86:
"DAN SELAMATKANLAH KAMI DENGAN RAHMATMU DARI ANGKARA KAUM YANG KAFIR."

Surah Al-Isra’, 107:
Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): "Sama ada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk);

Surah Al-Isra’, 108:
Serta mereka menegaskan (dalam sujudnya): "MAHA SUCI TUHAN KAMI! SESUNGGUHNYA JANJI TUHAN KAMI TETAP TERLAKSANA."

Surah Al-Kahf, 10:
(Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: "WAHAI TUHAN KAMI! KURNIAKANLAH KAMI RAHMAT DARI SISIMU, DAN BERILAH KEMUDAHAN-KEMUDAHAN SERTA PIMPINAN KEPADA KAMI UNTUK KESELAMATAN AGAMA KAMI."

Surah Al-Kahf, 23-24:
Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti". Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "INSYAALLAH". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah: "MUDAH-MUDAHAN TUHANKU MEMIMPINKU KE JALAN PETUNJUK YANG LEBIH DEKAT DAN LEBIH TERANG DARI INI."

SurahAl-Mu’minuun, 109-110:
Sesungguhnya ada sepuak diri hamba-hambaKu (di dunia dahulu) memohon kepadaKu dengan berkata: "WAHAI TUHAN KAMI, KAMI TELAH BERIMAN; OLEH ITU AMPUNKANLAH DOSA KAMI SERTA BERILAH RAHMAT KEPADA KAMI, DAN SEMEMANGNYA ENGKAULAH JUA SEBAIK-BAIK PEMBERI RAHMAT." Maka kamu jadikan mereka ejek-ejekan sehingga ejek-ejekan kamu kepada mereka menyebabkan kamu lupa mengingati balasanKu, dan kamu pula sentiasa tertawakan mereka.

SurahAl-Mu’minuun, 118:
Dan berdoalah (wahai Muhammad dengan berkata): "WAHAI TUHANKU, BERIKANLAH AMPUN DAN KURNIAKAN RAHMAT, DAN SEMEMANGNYA ENGKAULAH SAHAJA SEBAIK-BAIK PEMBERI RAHMAT!"

SurahAn-Nur, 47:
Dan (di antara orang-orang yang tidak dikehendakiNya ke jalan yang lurus ialah) mereka yang berkata: "KAMI BERIMAN KEPADA ALLAH DAN KEPADA RASULNYA SERTA KAMI TAAT"; kemudian sepuak dari mereka berpaling (membelakangkan perintah Allah dan Rasul) sesudah pengakuan itu, dan (kerana berpalingnya) tidaklah mereka itu menjadi orang-orang yang sebenarnya beriman.

SurahAl-Furqan, 74:
Dan orang-orang yang berkata: "WAHAI TUHAN KAMI, BERILAH KAMI BEROLEH DARI ISTERI-ISTERI DAN ZURIAT KETURUNAN KAMI PERKARA-PERKARA YANG MENYUKAKAN HATI MELIHATNYA, DAN JADIKANLAH KAMI IMAM IKUTAN BAGI ORANG-ORANG YANG (MAHU) BERTAKWA."

SurahAl-Furqan, 65:
Dan orang-orang yang berkata: "WAHAI TUHAN KAMI, JAUHKANLAH AZAB JAHANNAM DARI KAMI, SESUNGGUHNYA AZABNYA ITU ADALAH KEBINASAAN YANG KEKAL."

SurahAz-Zukhruf, 12-14:
Dan (Dia lah) yang menciptakan sekalian makhluk yang berbagai jenisnya; dan Ia mengadakan bagi kamu kapal-kapal dan binatang ternak yang kamu dapat mengenderainya, supaya kamu duduk tetap di atasnya; kemudian kamu mengingati nikmat Tuhan kamu apabila kamu duduk tetap di atasnya, serta kamu (bersyukur dengan) mengucapkan: "MAHA SUCI TUHAN YANG TELAH MEMUDAHKAN KENDERAAN INI UNTUK KAMI, SEDANG KAMI SEBELUM ITU TIDAK TERDAYA MENGUASAINYA. DAN SESUNGGUHNYA KEPADA TUHAN KAMILAH, KAMI AKAN KEMBALI!"

SurahAl-Hasyr, 10:
Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: "WAHAI TUHAN KAMI! AMPUNKANLAH DOSA KAMI DAN DOSA SAUDARA-SAUDARA KAMI YANG MENDAHULUI KAMI DALAM IMAN, DAN JANGANLAH ENGKAU JADIKAN DALAM HATI PERASAAN HASAD DENGKI DAN DENDAM TERHADAP ORANG-ORANG YANG BERIMAN. WAHAI TUHAN KAMI! SESUNGGUHNYA ENGKAU AMAT MELIMPAH BELAS KASIHAN DAN RAHMATMU."

SurahAt-Tahrim, 8:
Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan "Taubat Nasuha", mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya (iman dan amal soleh) mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata (ketika orang-orang munafik meraba-raba dalam gelap-gelita): "WAHAI TUHAN KAMI! SEMPURNAKANLAH BAGI KAMI CAHAYA KAMI, DAN LIMPAHKANLAH KEAMPUNAN KEPADA KAMI; SESUNGGUHNYA ENGKAU MAHA KUASA ATAS TIAP-TIAP SESUATU".

SurahAl-Falaq, 1-5:
Katakanlah (wahai Muhammad); "AKU BERLINDUNG KEPADA (ALLAH) TUHAN YANG MENCIPTAKAN SEKALIAN MAKHLUK, DARI BENCANA MAKHLUK-MAKHLUK YANG IA CIPTAKAN, DAN DARI BAHAYA GELAP APABILA IA MASUK, DAN DARI KEJAHATAN MAKHLUK-MAKHLUK YANG MENGHEMBUS-HEMBUS PADA SIMPULAN-SIMPULAN (DAN IKATAN-IKATAN), DAN DARI KEJAHATAN ORANG YANG DENGKI APABILA IA MELAKUKAN DENGKINYA."

Susunan : Ibnu Marzuq

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jom Daftar Tambah Visitors

Free advertising

Entri Mereka Juga Menarik

Geng Baik