Isnin, 23 Januari 2012

Apa Hukumnya Berubat dengan Ubatan yang Mengandungi Hormon


Undang-undang Berubat dengan Clomid

Hidayatullah.com-- Dar Al Ifta 'Al Mishriyah mengeluarkan fatwa mengenai bolehnya menggunakan clomid untuk mengatasi kemandulan bagi wanita, dengan beberapa syarat. Clomid sendiri merupakan ubat-ubatan yang mengandungi hormon, yang boleh membantu proses persenyawaan, diambil dari air kencing wanita yang berusia di atas 40 tahun.

Fatwa itu merujuk mengenai bolehnya berubat dengan hal-hal yang najis, jika belum ditemui hal-hal suci yang boleh menggantikannya, dan hal itu dilakukan atas pengetahuan para ahli, sebagaimana dianuti oleh mazhab Hanafi dan Syafi'i.

Seorang ulama mazhab Hanafi, Imam Ibnu Abidin di dalam Al Hasyiyah (4 / 215) menukil dari penulis Al Hidayah, "Boleh bagi orang yang sakit meminum air kencing dan darah serta bangkai untuk berubat, jika doktor Muslim menyatakan bahawa di dalamnya ada ubat untuknya dan ia belum termasuk hal yang mubah yang menggantikannya. "

Khatib As Syarbini dari kalangan As Syafi'iyah menyatakan dalam Al Mughni (4 / 234), "Adapun ubat penawar jika dicampur dengan khamr(arak) atau sejenisnya dari apa-apa yang campur padanya, maka boleh berubat dengannya jika tidak ada perkara yang boleh dijadikan ubat untuknya dari apa-apa yang suci seperti berubat dengan barang-barang najis semisal daging ular dan air kencing, walau berubat dengannya untuk mempercepatkan kesembuhan, dengan syarat adanya maklumat dari doktor Muslim yang adil mengenai hal itu ... "

Al Haitami dalam At Tuhfah (9 / 170) juga menyatakan, "Adapun pencampuran khamr denga ubat lain, maka boleh berubat dengannya, sebagaimana penggunaan terhadap perkara-perkara yang najis yang lain jika ia tahu atau diberitahu oleh doktor yang adil mengenai manfaatnya, serta menunjukkan bahawa tidak ada hal-hal suci yang menggantikannya. "

Berdasarkan kenyataan para fuqaha tersebut, melalui muftinya Dr. Ali Jum'ah menyatakan bolehnya berubat dengan ubat-ubatan tersebut (clomid) dengan syarat, bahawa rawatan itu dilakukan oleh doktor yang adil, yang memutuskan perkara itu selepas mengambil kira antara pengaruh ubat-ubatan ini terhadap proses persenyawaan dan bahaya yang ditimbulkan jika tidak berubat dengannya . 

Dan ia bertanggungjawab di hadapan Allah atas keputusannya itu.Fatwa ini sendiri dikeluarkan dalam rangka merespon soalan yang dihantar oleh Prof. Wafa 'Unaimi, sebagaimana diterbitkan dalam laman lembaga ini, dar-alifta.org.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan