Ahad, 19 Ogos 2012

Apakah Hukum Menziarahi Kuburan pada ‘Eidulfitri



Menziarahi Kuburan pada ‘Eidulfitri


Telah menjadi suatu budaya juga pada 1 Syawwal itu untuk umat Islam di Malaysia menziarahi tanah perkuburan. Sememangnya perkara ini dapat dilihat pada pagi 1 Syawwal bahawa orang ramai akan bertandang di tanah-tanah perkuburan. Jika dilihat dari aspek psikologikal, antara sebab mengapa orang ramai mengunjungi kubur mereka yang telah pergi meninggalkan yang hidup ialah disebabkan rakyat Malaysia telah biasa menyambut hari perayaan bersama ibu bapa, saudara mara yang mereka cintai, justeru apabila orang yang telah mereka cintai itu meninggal dunia, maka mereka yang masih hidup akan bertandang ke kubur-kubur orang-orang yang mereka cintai itu. 


Selain itu, antara sebab mengapa orang ramai berkunjung ke tanah perkuburan pada hari perayaan ialah kerana kebanyakan orang kota yang sibuk ada yang hanya akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut hari perayaan, maka peluang yang ada digunakan untuk menziarahi kuburan yang telah lama tidak mereka kunjungi.


Maka, pada pagi 1 Syawwal itu, para peniaga mengambil peluang berniaga di tapak-tapak perkuburan, menjual buku Yassin, bunga rampai, air wangian, hatta botol yang disi air paip juga dijual pada mereka yang datang berlenggang. Hal sebegini menggalakkan lagi beberapa upacara untuk dilakukan di sekitar kuburan. Ada juga yang sempat mengadakan ‘mesyuarat’ sampingan bersama ahli keluarga untuk membaikpulih atau membangunkan tanah kuburan yang mereka kunjungi itu.


Ironinya, sekadar pembacaan yang terhad, tidak terdapat mana-mana dalil yang kuat dan sahih tentang amalan menziarahi orang yang telah meninggal dunia pada 1 Syawwal, atau pada hari eid. Malah jika difikirkan secara logik akal, ia juga agak bertentangan dengan roh ‘Eidulfitri itu sendiri yang menggalakkan umat Muhammad untuk bergembira, kuburan itu pula selalu disinonimkan dengan perasaan kesedihan. Menjadi lumrah mereka yang menziarahi kuburan akan menangisi pemergian pemilik kubur. 


Amalan menziarahi kuburan pada hari perayaan ini juga umpama meniru amalan dan ritual agama Buddha pada hari perayaan QinMing, hari khusus bagi kaum Cina untuk menziarahi kubur bersama ‘peralatan-peralatan’ yang ingin ‘disampaikan’ kepada mereka yang telah meninggal dunia. 

Disebabkan asal usul menziarah kuburan pada hari perayaan ini tidak wujud dalam sejarah Islam, apakah ini bermaksud mereka yang mengamalkannya meniru amalan dan ritual penganut agama Buddha? Maka akhirnya kita kembali kepada persoalan adat vs. ibadat. 


Akibat ritual-ritual sebegini saban tahun, kunjungan ke kuburan ini telah menjadi budaya di kalangan umat Islam di Malaysia, maka wujud pula beberapa ritual seperti tahlil, bacaan Yassin di kuburan bagi mengisi tentatif kedatangan ahli keluarga di kuburan walaupun tiada sebarang petunjuk wahyu yang jelas berkenaan ritual-ritual ini.


Walhal,apa yang perlu ditekankan berkenaan tujuan menziarahi kubur ialah supaya ia memberi manfaat kepada penziarah dan bukan orang yang telah meninggal dunia itu. Hal ini telahpun dijelaskan oleh Nabi Shallallahu'alaihi Wa Sallam yang bersabda:


"Dahulu aku telah melarang kalian dari menziarahi kubur, sekarang berziarahlah kerana sesungguhnya ia dapat melembutkan hati, menitiskan air mata dan mengingatkan kepada Hari Akhirat. "(Hadis Hasan Riwayat Imam al-Hakim)

Bak kata Shaikh Wahid Abdussalam Bali, “Bukan merupakan petunjuk Nabi s.a.w atau salah seorang sahabatnya mengkhususkan Hari Raya untuk berziarah kubur. Hari Raya adalah hari kegembiraan dan kesenangan, bukan hari kesedihan dan tangisan.Hari Raya adalah hari saling berkunjung orang yang masih hidup, dan bukan untuk mengunjungi orang yang sudah mati.” (474 Kesalahan Dalam Akidah & Ibadah Beserta Koreksinya, ms. 429).


Menjadi suatu kepentingan untuk dijelaskan beberapa kesalahan yang dilakukan oleh para pengunjung kuburan:


(i) Membaca Qur’an (seperti surah Yasin) di kuburan

Nabi Shallallahu'alaihi Wasallam melarang membaca Quran di kubur seperti mana hadisnya yang bermaksud. “Jangan jadikan rumah-rumah kalian seperti perkuburan, sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibaca di dalamnya surah al-Baqarah.” (Hadis Riwayat Imam Muslim).

Dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam juga bersabda:

“Laksanakanlah dalam rumah kalian sebahagian dari solat-solat kalian dan jangan kalian jadikannya kuburan”.(Hadis Riwayat Imam Bukhari)


Pemahaman ringkas daripada hadis-hadis tersebut ialah bahawasanya perkuburan itu bukanlah tempat dibacanya al-Qur’an ataupun tempat didirikan solat, kerana itulah Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjadikan perkuburan sebagai perumpamaan rumah yang tidak dibacakan al-Qur’an di dalamnya. 


Sekiranya ahli keluarga ingin menghadiahkan bacaan al-Qur’an kepada ahli keluarganya yang telah meninggal dunia, dia boleh melakukannya di mana jua dan tidak semestinya perlu duduk di sebelah perkuburannya.


(ii) Bersandar di kubur-kubur
‘Amr bin Hazm al-Anshari radhiallahu ‘anh menceritakan: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melihat aku bersandar kepada sebuah kubur lalu baginda berkata: “Jangan menyakiti ahli kubur ini” (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Perkara ini berpotensi berlaku akibat para tetamu yang menghadirkan diri di kuburan menjalankan ritual-ritual seperti membaca al-Quran di kuburan, maka ada yang bersandar di kubur-kubur akibat keletihan.


(iii) Membangunkan kuburan dengan hiasan
Menjadi kelaziman dan ikut-ikutan masyarakat Islam untuk membangunkan kuburan mereka yang telah meninggal dunia dengan batu simen, marmar yang ratusan dan ribuan harganya. Akibat tiada keselarasan, sesetengah tapak perkuburan akan berwarna warni, malah menjadi tempat kebanggaan ahli keluarga yang dapat membangunkan kubur keluarga mereka dengan pelbagai hiasan yang unik-unik.

Walhal perkara ini telah diharamkan oleh syarak sebarang perbuatan menghias, membuat batas, meninggikan tanah di atas kubur, memayungkan, mendirikan kubbah, bangunan, menulis apa pun tulisan dan mengecat kubur berdasarkan hujjah syarak dan fatwa Imam as-Syafie rahimahullah serta disokong pula oleh para ulamak di kalangan Syafiiyyah seperti Imam Ibn Hajar dan Imam Nawawi berdasarkan hadis-hadis yang jelas.
 
Nabi shallallahu 'alaihi wasallam melarang dari mengkapur kubur, menulis di atasnya, membuat binaan di atasnya dan memijaknya. (Hadis Riwayat Imam Tirmidzi)

Pengharaman ini juga boleh dilihat dari pelbagai sudut, tanah perkuburan kebanyakannya merupakan tanah wakaf yang telah diwartakan, justeru pengharaman mendirikan apa-apa binaan adalah berasas. Setiap binaan di atas tanah wakaf tanpa izin adalah dilarang di dalam Islam.
Yang dibenarkan hanyalah perbuatan meletakkan batu sebagai penanda untuk mengenali kubur umpama susunan batu berdasarkan tindakan  

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam yang meletak batu di sebelah kubur ‘Utsman bin Mazh’un radhiallahu ‘anh (Hadis Hasan Riwayat Imam Abu Daud)

Kesimpulan
Ada baiknya untuk kita sama-sama menilai semula amalan ziarah menziarahi yang telah menjadi budaya oleh masyarakat Malaysia sekian lamanya, sama ada adat itu boleh dianggap ibadat, atau hanya adat yang merugikan si pelakunya. 

Hendaklah kita semua merenung kembali budaya dan ikutan selama ini, kerana dikhuatiri kita tergolong dalam golongan yang mengkhususkan kunjungan ke kuburan pada tempoh atau hari perayaan dalam Islam walhal ianya bertentangan dengan roh ‘Eid yang menuntut umatnya bergembira.

Oleh yang demikian, perbuatan ziarah-menziarahi sempena ‘Eidulfitri ini boleh menjadi rangkaian ibadah, pada masa yang sama boleh juga menempah dosa akibat daripada perbuatan dan budaya yang tidak berpaksikan kepada ajaran al-Quran dan as-Sunnah.

Kunjungilah mereka yang masih hidup, dengan harapan mengeratkan ukhwah dan tautan cinta kerana Allah. Dan kunjungilah mereka yang telah pergi pada bila-bila masa, dengan harapan kita menyusul dengan berkat dan keredhaan Allah.
“Semoga Allah menerima (amal) dari kami dan dari kamu.”


Sumber: www.ibnyusof.blogspot.com
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan